/>

De gezondheidscrisis die de laatste maanden onze hele samenleving beheerste, had niet enkel een impact op ons dagelijks leven maar eveneens op de solvabiliteit van onze ondernemingen. Deze hadden zwaar te lijden onder de dalende consumptie en de verregaande maatregelen getroffen om de uitbraak van het virus in te dijken.

Om hieraan te verhelpen werkte de federale overheid verscheidene wetsvoorstellen uit (met als voornaamste ‘CORONA II’ en ‘CORONA III’) om de zelfstandigen en vennootschappen te ondersteunen. Eén van de maatregelen opgenomen in het voorstel betreft de ‘vervroegde verliesaftrek’. Het voorstel moet ademruimte geven aan de zelfstandigen en vennootschappen om hun liquiditeit en solvabiliteit te herstellen.

Personenbelasting – Vervroegde verliesaftrek

De doelgroep van deze maatregel betreffen zowel zelfstandigen met winst als met baten.

Hoe zal de regeling er concreet gaan uitzien: de winsten en baten van het inkomstenjaar 2019 (aanslagjaar 2020) kunnen worden vrijgesteld van belastingen tot op de hoogte van de verwachte verliezen in inkomstenjaar 2020 (aanslagjaar 2021).

Het betreft een vrijstelling op aanvraag en deze zal dus niet automatisch worden toegekend. De aanvraag zal dienen te gebeuren via een apart formulier (genaamd ‘275 COV’). Dit document zal deel uitmaken van de aangifte in de personenbelasting voor het aanslagjaar 2020.

De vrijstelling wordt teruggenomen in het volgend inkomstenjaar (2020) om zo het verlies voor dat inkomstenjaar geheel of gedeeltelijk te neutraliseren. Het betreft dus slechts een tijdelijke maatregel vermits in het volgende jaar het vrijgestelde gedeelte zal worden toegevoegd aan de winsten of baten om op dat ogenblik belast te worden.

Vennootschapsbelasting – Tijdelijke vrijstelling van de vennootschapsbelasting

In de vennootschapsbelasting is het systeem iets complexer maar de vrijstelling zal de vorm aannemen van een tijdelijke vrijstelling van het resultaat van het belastbare tijdperk dat verbonden is naar gelang het geval met aanslagjaar 2019, of met aanslagjaar 2020. Dit hangt af van de afsluitdatum van het boekjaar.

Het initieel vrijgestelde bedrag zal worden toegevoegd aan de belastbare gereserveerde winst van het belastbare tijdperk waarin de beroepsverliezen als gevolg van de crisis werden geleden. Ook hier betreft het dus een tijdelijke vrijstelling.

Er worden enkele soorten vennootschappen uitgesloten van de gunstregeling, zoals beleggingsvennootschappen. Verder worden ook vennootschappen geweerd die reeds vóór de coronacrisis als een ‘onderneming in moeilijkheden’ kwalificeerde. De regeling geldt dus enkel voor ‘gezonde’ ondernemingen, welke jammer genoeg moeilijkheden ondervinden door de huidige crisis.

Ook hier betreft het geen automatische regeling maar is deze wel het onderwerp van een aanvraag waarbij een wijziging of vrijstelling van de aangifte in de vennootschapsbelasting kan worden gevraagd.

Conclusie

Deze maatregelen, die doorwerken op het niveau van de personen- en de vennootschapsbelasting, worden toegevoegd aan het eerste pakket maatregelen dat reeds werd ingevoerd door de andere overheden. Hopelijk werkt dit de economische relance in de hand.

Aarzel niet om ons te contacteren indien u hierover meer informatie wenst.

Olivier Doms – Juriste & fiscaliste chez Pareto

Investeren in vastgoed - Pareto

Investeren in vastgoed

Als het gaat om investeren in vastgoed is een vraag die veel investeerders zich stellen: doet men dat beter via een vennootschap of privé? Deze keuze kan een aanzienlijke impact hebben op uw fiscaliteit, vermogensbeheer en successieplanning. In dit artikel ontdekt u de belangrijkste verschillen en de criteria waarmee u rekening moet houden voordat u beslist waar en hoe u in vastgoed investeert.

Vastgoedschenking per Gewest - Pareto

Vastgoedschenking per Gewest

De berekening van een onroerende schenking is een cruciale stap vóór de overdracht van een goed. Door te begrijpen hoe deze berekening werkt, kunt u de fiscale impact anticiperen en een strategie uitwerken die uw erfgenamen optimaal beschermt. In België verschillen de regels bovendien per regio (Brussel, Wallonië en Vlaanderen). In dit artikel leggen we de belangrijkste principes uit om uw onroerende schenking zorgvuldig voor te bereiden en de effecten ervan maximaal te optimaliseren.

La donation immobilière - Pareto

Eigendom schenken in Brussel

Een onroerende schenking wordt steeds populairder als manier om vermogen over te dragen. Ook in Brussel zijn er, net als in de rest van het land, enkele verplichte stappen om alles correct te regelen.

Overweegt u een onroerende schenking? Dan is het belangrijk de regels en procedures goed te kennen. Zo’n schenking biedt namelijk heel wat voordelen: u kunt uw nalatenschap voorbereiden, de fiscale druk voor uw erfgenamen verlagen en vandaag al de organisatie van uw vermogen bepalen.

Voor u van start gaat, is het wel cruciaal om de wettelijke verplichtingen, de rol van de notaris en de specifieke Brusselse regels te begrijpen.

Met een goed voorbereide schenking haalt u het maximale voordeel uit deze techniek én zorgt u voor gemoedsrust over de toekomst van uw naasten.