Vlaamse regering trekt registratierechten opnieuw op naar 3 procent
De Vlaamse regering heeft in het kader van de begrotingsmaatregelen voor 2027 het verlaagde tarief van de registratierechten voor de aankoop van de enige eigen woning opnieuw verhoogd van 2 naar 3 procent.
Wat zijn registratierechten?
Bij de aankoop van een woning moet niet alleen rekening worden gehouden met de aankoopprijs, maar ook met verschillende bijkomende kosten, waaronder de registratierechten. Registratierechten worden geheven ter gelegenheid van het formeel aanbieden ter registratie van een akte of verklaring, zoals de akte van eigendomsoverdracht bij de aankoop van een bestaande woning. De notaris int deze registratierechten en draagt ze vervolgens over aan de Vlaamse overheid. Bij de aankoop van een nieuwbouwwoning gelden andere regels. In dat geval is er btw verschuldigd in plaats van registratierechten.
Enige eigen woning
Wie in Vlaanderen een onroerend goed koopt, betaalt in principe 12% registratierechten. In veel gevallen hebben kopers recht op een verlaagd tarief voor de aankoop van de ‘enige eigen woning’. Om van dit verlaagde tarief te kunnen genieten, moet aan verschillende voorwaarden zijn voldaan:
- Aankoop door natuurlijke persoon: enkel aankopen die uitsluitend door één of meerdere natuurlijke personen samen en gelijktijdig worden gedaan komen in aanmerking voor het verlaagd tarief. Aankopen door rechtspersonen zijn uitgesloten;
- Zuivere aankoop: het moet gaan op een echte verkoop met als tegenprestatie een prijs in geld. Een ruil of onttrekking aan een vennootschap komen niet in aanmerking;
- Aankoop van de hele volle eigendom: het verlaagd tarief is voorbehouden voor aankopen in volle eigendom. Op de aankoop van vruchtgebruik of blote eigendom is het gewone tarief van toepassing;
- Aankoop van de eigen woning: de woning moet dadelijk, of na normale onderhouds- of herstellingswerken, dienen voor de huisvesting van een gezin of een persoon. Bouwgronden zijn uitgesloten van dit tarief;
- Aankoop van de enige woning: men mag geen volledige en volle eigenaar zijn van een andere woning of bouwgrond (tenzij men zich ertoe verbindt het verhinderend bezit binnen de twee jaar na de ondertekening te verkopen);
- Inschrijving in het bevolkingsregister: men moet op het adres van de gekochte woning in het bevolkingsregister ingeschreven zijn gedurende minstens één jaar en dit binnen de drie jaar na het verlijden van de notariële aankoopakte.
Verlaagd tarief voor enige eigen woning
Sinds 1 januari 2025 bedraagt het tarief van de registratierechten voor de aankoop van de enige eigen woning 2 procent, een verlaging ten opzichte van het voordien geldende tarief van 3 procent. De Vlaamse regering heeft echter beslist dat vanaf 2027 de registratierechten opnieuw worden verhoogd van 2 naar 3 procent om zo de begroting dichter bij een evenwicht te brengen. Dit betekent dat de registratierechten bij de aankoop van een woning van 400.000 euro stijgen van 8.000 naar 12.000 euro, wat neerkomt op een stijging van 4.000 euro.
Eva Janssens, fiscalist bij Pareto NV
30 september 2026