Het principe is eenvoudig: belastingbetalers kopen “dienstencheques”, een betaalmiddel waarmee ze verschillende huishoudelijke diensten kunnen betalen: schoonmaken, strijken, boodschappen doen, enz. De in aanmerking komende diensten verschillen van Gewest tot Gewest.
Dus waarom zou je dit alternatieve betaalmiddel gebruiken in plaats van de dienstverleners op de “traditionele” manier te betalen? Dat is waar ons belastingvoordeel om de hoek komt kijken. Voor elke aangekochte dienstencheque (reken op een gemiddelde betaling van €10, in gedachten houdend dat één dienstencheque gelijk staat aan één uur werk) geeft elke regio zijn eigen belastingvermindering, gebaseerd op een bepaald bedrag per dienstencheque, en voor een beperkt aantal dienstencheques per persoon:
– In het Waals Gewest geeft één aangekochte dienstencheque een belastingvermindering van €0,9, voor een maximum van 150 dienstencheques per gebruiker, d.w.z. een maximale vermindering van €135 per jaar;
– In het Vlaams Gewest geeft een aangekochte dienstencheque een belastingvermindering van €1,9, voor een maximum van 191 dienstencheques per gebruiker, d.w.z. een maximale vermindering van €362,90 per jaar;
– In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest geeft een aangekochte dienstencheque een belastingvermindering van €1,5, voor een maximum van 163 dienstencheques per gebruiker, d.w.z. een maximale vermindering van €244,50 per jaar
Interessant om weten: als je niet genoeg belastbaar inkomen hebt om in aanmerking te komen voor een belastingvermindering, kun je nog steeds aanspraak maken op een belastingkrediet – waarmee we een terugbetaling bedoelen van de bedragen die zijn betaald voor de aankoop van de dienstencheques.
Om van deze korting te kunnen profiteren, heb je een fiscaal attest nodig, dat normaal gesproken elk jaar door de Pluxee-instelling wordt opgestuurd. Je moet het aantal dienstencheques dat je in een bepaald jaar hebt gekocht, invullen in code(s) 3366/4366 in vak X van je belastingaangifte.
Charles GERARD – Fiscaal Jurist Pareto NV
07/12/2023